۱۳۹۳/۰۸/۲۹

جستجو ها برای یافتن جسد لورکا


قرار است جستجوها برای یافتن اجساد قربانیان جنگ داخلی اسپانیا در منطقه‌ای در جنوب این کشور آغاز شود، در مکانی که تصور می شود بقایای جسد گارسیا لورکا، معروف‌ترین شاعر اسپانیا هم در آن مدفون است.
مقمامات محلی منطقه اندلس گفته اند در نزدیکی روستای آلفامار در همجواری شهر گرینادا صدها متر مربع زمین از درختان پاک خواهد شد.
کارشناسان می گویند که هدفشان جستجوی گورهای دستجمعی زمان جنگ داخلی این کشور در اواخر دهه ۳۰ قرن بیستم است.
مقامات گفته اند که هدف از کاوش ها تنها پیدا کردن جسد لورکا و افراد به‌خصوص نیست، بلکه کشف بقایای اجساد همه قربانیان است.
فدریکو گارسیا لورکا، مشهورترین شاعر اسپانیا یکی از ده ها هزار نفری است که توسط شبه نظامیان تندرو در زمان جنگ داخلی کشته شدند.
گروهی از کارشناسان در ۱۰ روز آینده در محوطه ‌ای در تپه ‌های نزدیک شهر گرینادا در جستجوی گور لورکا خواهند بود. آنها امیدوارند بتوانند بازمانده‌های جسد خالق «عروسی خون» و «خانه برنارد آلبا» را پیدا کنند.
گفته می شود لورکا توسط هواداران تندروی ژنرال فرانسیسکو فرانکو در سال ۱۹۳۶ تیرباران شد و تا کنون معلوم نیست جسد او در کدام مکان دفن شده است.
در سال ۲۰۱۱ نویسنده ای به نام میگل کابالرو پرز پس از سال ها پژوهش در آرشیو پلیس و ارتش اسپانیا در سایت خود روایتی از وقایع ۱۳ ساعت آخر زندگی لورکا را منتشر کرد.
در پی نشر این مطلب بود که گروهی از کارشناسان با استفاده از رادارهای پیشرفته یک گور دسته جمعی را در این منطقه کشف کردند.
مقامات اسپانیا گفته اند که این پروژه تا کنون حدود ۱۵ هزار یورو هزینه داشته است و تصور می رود حدود ۳۵۰۰ نفر در این محل در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شده باشند.
به گفته خوان فرانسیسکو آرناس، از مسئولان دولتی منطقه اندلس، عده ای معتقدند که "رئیس دانشگاه، دو معلم و اعضای یک حزب سیاسی از جمهوری دوم" در این منطقه دفن شده اند.
او افزود: "برای ما، موفقیت کامل به معنی پیدا کردن همه کسانی است که در اینجا به خاک سپرده شده اند."
در سال های اخیر در این مکان ۴۰ حفاری مشابه صورت گرفته است تا برای سوالات خانواده هایی که در جستجوی نزدیکانشان هستند پاسخی پیدا شود.
بر اساس گزارشها این نخستین اقدام دولت محلی برای پیدا کردن گور دسته جمعی با بقایای لورکا نیست.
در سال ۲۰۰۹ دولت محلی در مکانی که ادعا می شد مکان دفن لورکا است، با هزینه ۷۰ هزار یورو به کاوش پرداخت، اما جسدی در آن منطقه یافت نشد.
گفته می شود در دوران دیکتاتوری‌ ژنرال فرانکو در اسپانیا هزاران نفر غیر نظامی به دست افراد مسلح ملی گرای طرفدار دولت کشته و در گورهای دستجمعی دفن شدند.
فردریکو گارسیا لوکا (۵ ژوئن ۱۸۹۸ - ۱۹ آگوست ۱۹۳۶) شاعر، نویسنده، نقاش، نوازنده پیانو، و آهنگ‌ساز بود.

هیچ نظری موجود نیست: