۱۳۸۹/۰۶/۱۸

مرغ ژان لوك گدار يك پا دارد!


گدار سوم دسامبر ۱۹۳۰ به دنیا آمده و پایان امسال ۸۰ ساله می‌شود

ژان لوک گدار به رسانه‌های جمعی خبر داده است که به خاطر دریافت "اسکار افتخاری" به هالیوود سفر نخواهد کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی هفته گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد با اعطای یک جایزه اسکار افتخاری از خدمات ژان لوک گدار به عالم سینما قدردانی کند.

گدار در محل زندگی خود، دهکده رول در نزدیکی ژنو، تائید کرد که این آکادمی طی نامه‌ای رسمی به او اطلاع داده که یک جایزه اسکار به او تعلق گرفته است.

سینماگر نامدار فرانسوی به خبرنگاران توضیح بیشتری نداد. اما آن ماری میویل، همسر گدار گفت که او جایزه را شخصا دریافت نخواهد کرد.

خانم میویل، از قول گدار به روزنامه استرالیایی "ساندی تایمز" گفته است که این موضوع به خود اسکار مربوط نمی‌شود و نباید آن را توهین به جوایز سینمای هالیوود تلقی کرد.

به گفته خانم میویل فیلمساز ۷۹ ساله مایل نیست به خاطر جایزه "اسکار افتخاری" به لس آنجلس سفر کند. او گفت: "آخر کی حاضر است به خاطر یک تکه آهن به این سفر دور برود؟"

خانم میویل همچنین گفت که گدار قصد دارد تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در مراسم اعطای جوایز را طی نامه‌ای به کمیته اسکار اطلاع دهد. احتمالا یکی از دستیاران گدار جایزه را از طرف او دریافت خواهد کرد.

پیش از این در سال ۲۰۰۷ "آکادمی سینمای اروپا" جایزه‌ای ویژه برای مجموعه کارهای هنری گدار به او تقدیم کرد، اما گدار از دریافت جایزه خودداری ورزید با این استدلال که: "فکر نمی‌کنم کار هنری مهمی کرده باشم."



در سال 1973 دختری سرخپوست به روی صحنه رفت و بیانیه براندو را در خصوص نپذیرفتن جایزه اش خواند

پیش از این در دو مورد هنرمندان از دریافت جایزه اسکار خودداری کرده‌اند.

در سال ۱۹۷۰ جورج سی اسکات، بازیگر تئاتر و سینمای آمریکا از دریافت جایزه بهترین بازیگر به خاطر فیلم "پاتون" خودداری ورزید. او که از شیوه کار آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ناراضی بود، گفت که خود را در رقابت با سایر بازیگران نمی‌بیند.

در سال ۱۹۷۳ مارلون براندو به خاطر ایفای نقش "پدرخوانده" برنده جایزه اسکار معرفی شد، اما آن را نپذیرفت.

هنگام اعطای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در آن سال، دختری سرخپوست به روی صحنه رفت و بیانیه براندو را در خصوص نپذیرفتن جایزه اش خواند.

هدف براندو اعتراض به تصویر منفی و غیرعادلانه‌ای بود که سینمای آمریکا از سرخ‌پوستان ارائه داده است.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امسال جایزه ویژه ایروینگ تالبرگ را به فرانسیس فورد کاپولا تقدیم می‌کند.

"آکادمی سینمای آمریکا" امسال دو اسکار افتخاری دیگر نیز اعطا می‌کند: یکی به الی والاش، بازیگر قدیمی هالیوود (۹۴ ساله) و دیگری به کوین براونلو منتقد و فیلم‌شناس بریتانیایی.

جوایز افتخاری اسکار دو ماهی قبل از مراسم اصلی و سالانه اعطای اسکار، در ۱۳ نوامبر در لس‌آنجلس به برندگان تقدیم می‌شود.

دوری از هالیوود



فیلم های گدار توفیق تجارتی اندکی داشته و به ندرت در آمریکا به نمایش در آمده‌اند

خبر اعطای اسکار افتخاری به گدار حیرت رسانه‌های جمعی و محافل سینمایی را برانگیخت، زیرا سینماگر فرانسوی در تمام زندگی هنری خود از هنجارها و کلیشه‌های هالیوود دوری کرده است.

اولین فیلم سینمایی گدار به نام "از نفس افتاده" محصول ۱۹۵۹ از آثار کلاسیک سینمای مدرن به شمار می‌رود.

آثاری که گدار در طول پنج دهه، بیشتر در چارچوب سینمای فرانسه، ارائه داد، وجه سنت‌شکن و تجربی نیرومندی دارند. برخی از فیلم‌های او مانند "دو سه چیزی که از آن زن می‌دانم"، "زن شوهردار" و "زنانه مردانه" جنبه دراماتیک اندکی دارند و "مقالات سینمایی" نام گرفته‌اند.

فیلم های گدار توفیق تجارتی اندکی داشته و به ندرت در آمریکا به نمایش در آمده‌اند.

گدار پس از شورش‌های دانشجویی سال ۱۹۶۸ با دوستان خود گروهی به نام "ژیگا ورتوف" تشکیل داد و در چارچوب "سینما حقیقت" به تولید فیلم‌های نیمه‌مستند پرداخت، که هدف آنها افشاگری و تهییج سیاسی بود.

با وجود این، آکادمی سینمای آمریکا معتقد است که گدار "با تجارب جسورانه" خود به زبان سینما خدمت کرده است.

گدار در کنار فیلسمازانی چون فرانسوا تروفو، کلود شابرول و آلن رنه یکی از پایه‌گذاران اصلی موج نوی فرانسه محسوب می‌شود. تروفو به سال ۱۹۸۴ در ۵۲ سالگی در پاریس درگذشت.

گدار سوم دسامبر ۱۹۳۰ به دنیا آمده و پایان امسال ۸۰ ساله می‌شود.

منبع:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/2010/09/100908_l11_oscar_godard.shtml




۶ نظر:

مسعود مهدوی گفت...

بیا به هزارتو سر بزن و پست گروه محکومان را ببین.

ناشناس گفت...

منم هیچ جایزه ای رو نمیپذیرم

داستانسرا(عمولی) گفت...

عید سعید فطر بر تمامی نورچشمیان عمولی مبارکباد[زبان]

>

ناشناس گفت...

با عرض پوزش که من آدرس وبلاگ شما رو نداشتم و فکر میکردم ندارمش پیش خودت نگو که چقدر گیجه! D:

نظام الدین مقدسی گفت...

درود و احوال . میگم این داستان بوکوفسکی اصلا منو یه جوری کرده . همش دارم سیگار می کشم / مثل فیلم سیگار و قهوه ی چارموشمی / می ترسم بعد از اینکه سیگارهام تمام شد به خودکشی فکر کنم . ولی یک چیز خوب . اونهم اینکه اینجا رودخونه و دریا نداره . راههای دیگه برای خودکشی هم چون بوکوفسکی نگفته خب نیست دیگه . میگم چه عاقبت به خیر لذیذی شد این شخصیت داستان .

دمادم گفت...

گدار اگر قرار باشد این جایزه را بپذیرد یعنی باید به تمام افکار هنری- سینمایی خود که عمری را بر سر آن گذاشته است پشت کند و برای کارگردانی به بزرگی او این جایزه بهای چندانی برای پشت پا زدن به نظریات سینمایی اش نیست.پس چه باک که به سمتش نرود و ذات مستقل خود را حفظ کند.