۱۳۸۸/۱۰/۲۸

توصيه اي براي دوستاني كه درگير امتحانات هستند.


حتما برایتان پیش آمده که بعد از یک پروژه کار طاقت‌فرسا، یا در تعطیلات بین دو ترم، یا در تعطیلات آخر هفته یا عید نوروز، یعنی زمانی که دوست دارید استراحت کنید و خوش بگذرانید، بر خلاف انتظارتان تنها کاری که نمی‌توانید انجام بدهید، استراحت و تفریح است، چرا که ناخوش می‌شوید یا روحیه مناسبی ندارید.

چرا این طور می‌شود، چرا به قول ما ایرانی‌ها، غروب جمعه و یا روزهای تعطیل دیگر غم‌انگیز است؟!دانشمندان دانشگاه UCLA این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند و دلیلی برای ان تراشیده‌اند و اسمش را گذاشته اند:

اثر let-down.واقعیت این است که هنگام کارها و رخدادهای توأم با استرس، مثلا بعد استرس کاری و یا فشار امتحانات، هورمون‌های ویژه‌ای برای مقابله با استرس از بدن ترشح می‌شوند. این هورمون‌ها بر مقاومت عمومی بدن می‌افزایند و مثلا بدن را در برابر بیماری‌ها تا حدی مقاوم می‌کنند. اما به محض اینکه نفسی به راحتی می‌کشید و پا به دوران آسودگی می‌گذارید، سطح این هورمون‌ها پایین می‌آیند و دردسرها شروع می‌شوند، شما ممکن است سرما بخورید، آنفلوآنزا بگیرید، دچار سردرد شوید، پوستتان ملتهب شود یا افسرده بشوید.

خوب چه کار باید کرد؟ خوب، بعضی‌ها که جزو افراد پرکار جامعه هستند، دقیقا به همین خاطر ترجیح می‌دهند، دوره استراحت خود را کوتاه کنند، آنها ترجیح می دهند به جای تحمل اثرlet-down فشار کاری را تحمل کنند!اما به نظر ما و خیلی‌های دیگر این روش خوبی نیست! آخر چه معنی دارد که آدم همیشه بدنش را تحت استرس قرار بدهد؟!چاره این کار خیلی ساده است، شما می‌توانید نوعی دیگر از استرس را جانشین استرس کار و تحصیل کنید.

یکی از بهترین استرس‌های بدنی مفید، ورزش است. شما اصلا لازم نیست که یک ساعت ورزش دشوار را برای دیدن اثرات این روش امتحان کنید، کافی است، در تعطیلات هر روز ۱۰ دقیقه ورزش کنید، مثلا پیاده‌روی ساده انجام دهید یا شنا بروید.

۸ نظر:

رضا از زيبا ساز وب گفت...

با سلام و درود
تشكر ميكنم از دكتر سروش عليزاده ي مهربان يار D:
سروش جان گذشته از شوخي مطلب جالبي بود ممنون واقعا براي همه مناسبه به خصوص براي دوستاني كه ديگه در فصل امتحانات هستند
اين امتحانات هم براي ما بيكارا شده درد سر در اوج وب نويسي با كاهش بازديد كننده مواجه شديم و بر خلاف هميشه جمعه ها بازديد از بقيه روز ها بيشتره

سروش جان ممنون از مطلب جالب و وبلاگ ادبي سياسي اجتماعي فرهنگي علمي و هنريت
ديگه چي ميخواين ملت آخر وبلاگه ها




يا علي

م. گفت...

مطلب مفید و جالبی بود. الان که فکر میکنم میبینم درسته. روزهای تعطیلی که ورزش میکنم حس بهتری دارم.
ممنون سروش جان

Unknown گفت...

جالب بود اگر يك عكس هم از هاييتي امروز مي گذاشتيد كنار اين هاوايي

شهرام بیطار گفت...

سلام سروش
مطلب علمی و فوق العاده مفیدی بود
من یه روش بهتر ابداع کردم
تو روز های کاری هم بخوابین و حالش رو ببرین
این طوری بدن همیشه در اوضاع خوب به سر میبره




با درود و سپاس فراوان : شهرام

Unknown گفت...

درود
بامداد اميد عزيز
من هم از واقعه پيش امده در هاييتي متاسف و غمگينم.
اما هاوايي با هاييتي تفاوت دارد.
در پستي ديگر به هاييتي و عدم كمك و پوشش خبري دولت خواهم پرداخت

علي كلانتري فرد گفت...

سلام سروش جان. يه روشي واسه معالجه بيماري من نداري؟ مني كه پايان نامه دارم و هميشه تو اوج كارا سعي مي‌كنم استرس نداشته باشم و خودم و مي‌زنم به بيخيالي. و همش ميگم شب ما از اين سياه‌تر نميشه. ولي انگار بدجوري اره ميشه. اي خداااا.

فرشاد نوروزپور گفت...

سلام

آدرس جديد وبلاگ پاك نويس:
www.paknewiss.blogspot.com

در ضمن يك وبلاگ جديد هم راه انداختم- پاك نويس روزانه
www.paknewisd.blogspot.com
خوشحال ميشم اين رو هم اضافه كني

ارادتمند
فرشاد

دست خیال گفت...

آخ که چقدر با این عکست دلم هوس کرد هر چند نه دیگه این دل ما دل نمی شه...
***
سروش جان فکر کنم بعد از فیلتر شدن برایت کامنت گذاشته بودم یا حداقل مطمئنم که میخواستم کامنت بگذارم که آدرس را اصلاح کنی.حالا اگر آلزایمرم باعث فراموش شده عمیقا معذرت می خواهم.