مستند ساز تا کجا آزادی عمل دارد ؟
یادداشتی از آقای رضا مجلسی که در ویژه نامه فرهنگ و هنرروزنامه خزر بهمن ماه 1394 به چاپ رساندم.
با مهر
سروش علیزاده

شاید این احساس حضور در قلمرو ممنوع برای بسیاری از
فیلمسازان مستند آشنا باشد : امروز که مستند سازان ایرانی همگام با تحولات اجتماعی
، رسالتی سنگین در بازتاب دادن مشکلات جامعه دارند و بسیاری از آثار مطرح در
جشنواره های داخلی و خارجی دارای رویکرد اجتماعی هستند ، شناخت و تبیین حدود آزادی
مستندساز در مواجهه با موضوع هایی که بر می گزیند . بسیار مهم است . به راستی
مستند ساز تا چه حد این حق و اختیار را دارد که تصاویر واقعی از زندگی آدم هایی
واقعی را در نیل به مقصودش ثبت کند ، به حریم خصوصی آن ها وارد شود و به واسطه
رسانه های فراگیری مانند سینما و تلویزیون در معرض دید دیگران بگذارد ؟ خط قرمز ورود
به حریم شخصی انسان های دیگر تا کجا کشیده شده و مستند ساز تا کجا آزادی عمل دارد
؟
در فیلمی مستند تصاویری از مامورن و مسئولان قطار می بینیم
که می خواهند مانع از تصویربرداری گروه شوند و فیلم به بهانه ضبط مراحل جمع آوری
امضای مسافران توسط دانشجویی که به نبودن رستوران در قطار اعتراض دارد و با
دستاویز قرار دادن موضوعی ظاهرا کم اهمیت ، وقایعی را ثبت می کند که از جنبه های
مختلف تفسیر پذیر هستند . در این میان همه از نقطه نظر خود حق دارند . مسافران حق
دارند در طول مسافتی بسیار طولانی از امکانات رفاهی لازم مثل رستوران بهره مند
باشند ، جوان دانشجو حق دارد به عنوان نماینده بقیه مسافران به جمع آوری امضا و
تنظیم استشهادیه دست بزند ؛ گروه تصویربرداری هم حق دارد از این موضوع گزارشی
تصویری تهیه کند ، اما از سوی دیگر ماموران قطار هم از آن جا که گروه مجوز
تصویربرداری در قطار را ندارد . می خواهند از کار آن ها جلوگیری کنند . البته گروه
با هر ترفندی کارش را پیش می برد و حتی چهره ماموران قطار در حال مشاجره با گروه
تصویربرداری هم چند دقیقه ای در قاب تصویر قرار می گیرد . گرچه ممانعت ماموران به
لحاظ اخلاقی پذیرفتنی نیست ( به خصوص وقتی یکی از آنها به جای جلوگیری از تصویر
برداری ، ورقه استشهادیه جوان دانشجو را پاره می کند ! ) اما به هر حال پیش از آن
که مامور باشند . ادم هایی هستند که به واسطه شغل خود مجبور به در پیش گرفتن چنین
رویه ای شده اند و حداقل این حق را دارند که نخواهند تصویری از خود آن ها گرفته
شود . بدیهی است اگر چهره ی آن ها به تصویر کشیده نمی شود و فیلم از تمهیدهایی
مانند تصویربرداری از پشت سر آن ها بهره می گرفت ، هیچ مشکلی وجود نداشت . واضح
است که رعایت حقوق دیگران و وارد نشدن به حریم ممنوعه لزوما به معنای تن دادن به
محدودیت های ممیزی و پذیرش تفکر رسمی نیست . اما هر مامور و مسئولی پیش از آن که
مامور یا مسئول باشد انسانی است که حرمت و کرامت نوعی او به هیچ بهانه ای نباید
مخدوش شود .
در تبیین و شناخت حریم ها و محدودیت های مستند سازی ، حتی
بحث بر سر اخلاقیات رایج هم نیست ، زیر اخلاقیات هر جامعه ای بر اساس صیغه های
عقیدتی ، عرفی و ... جامعه تعیین می شود که ممکن است در جامعه ای دیگر بسیار
متفاوت و حتی متضاد باشد . همچنین هنرمند به عنوان کسی که با پدیده های انسانی ،
برخورد سطحی و منفعل نمی کند ، همواره در مواجهه با ارزش های به ظاهر پذیرفته شده
قرار می گیرد.
لوییس بونوئل در فیلم بل دوژور شخصیتی خلق کرده که رفتارش
در هر جامعه مثالی ضد اخلاقی و ضد ارزش تلقی می شود : زنی که به شوهر ناتوانش عشق
می ورزد و او را رها نمی کند ، اما نیازهایش را با مراجعه به خانه ای مخفی برطرف
می سازد ؛ یعنی خیانت روح بسیار بزرگ تر از خیانت جسم است . مفهوم انتزاعی و
اخلاقی نوینی که حتی در فرهنگ غرب نیز پذیرفتنی نیست ، اما باید توجه داشت که این
مفهوم در یک فیلم داستانی و در دنیای قراردادی فیلم می شود و نه در فیلمی مستند .
تجسم آن که چنین مفهومی بر اساس ابژهه های معین تبیین شود ، می تواند نه تنها ضد
اخلاقی بلکه ضد انسانی هم باشد .
با این اوصاف مستند ساز در برابر موضوعی مثلا اجتماعی ، در
جامعه ای که همه افرادش بر اساس مناسباتی قراردادی در کنار هم زندگی می کنند ، تا
کجا آزادی عمل دارد ؟ به لحاظ نظری یک مفهوم کلی می تواند راه گشا باشد : این که
در هر عرصه ای آزادی تا جایی می تواند بسط یابد که عدالت پایمان نشود ، مفهومی که
جامعه امروز ما در همه عرصه های زندگی اجتماعی با آن رو به روست . اما به لحاظ
مصداقی ، مساله بسیار پیچیده تر و ظریف تر است . هوشیاری فیلمساز مستند چه قدر
باید باشد تا هم به آتش نزدیک شود و هم دستش را نسوزاند ؟ می بینیم که علاوه بر
محدودیت حرفه ای موجود در کشور ما برای مستند سازی – از جوانب مختلفی مثل تهیه سرمایه
، عرضه نامناسب ، نبود تحمل پذیری و واقعیت گریزی تفکرات مرسوم – مستند ساز به لحاظ انسانی و
اخلاقی نیز وظیفه ای سنگین و خطیر در شیوه استفاده از ابزار خود دارد . به هرحال
هر مستند سازی ممکن است گاه ناخواسته در قلمرو ممنوع قدم بگذارد . ولی همواره باید
به داشته باشد که شرافت انسانی او مقدم بر اصالت کاری اوست .
رضا مجلسی – ویژه فرهنگ و هنر –بهمن ماه 1394 – شماره 3989
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر